Fontys docent aan het woord: ‘Ik kon door de Me.-scan aansluiting vinden bij mijn passie!’.

Al meer dan een jaar zijn Fontys Hogeschool en TheTrueTalentTeam trouwe businesspartners die zich inzetten voor het talentenwelzijn van student én docent. In het kader van deze samenwerking hebben wij een gesprek gevoerd met een van de docenten die met behulp van de Me.-scan een positieve en duurzame impact maakt op zijn studenten: Paul Kruijssen.

Paul in een notendop

Paul is een echte duizendpoot die volgeladen is met (mensen)kennis. Naast dat hij docent, Challange Based Learning-coach en stagebegeleider is, heeft Paul ook ruim 30 jaar een eigen communicatiebureau gehad. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij ook een eigen boek geschreven, genaamd ‘Het Merkmenu’, waarin de focus wordt gelegd op ‘wie ben je nou als bedrijf, merk of organisatie?’. 

Wat heeft het gebruik van de Me.-scan jou persoonlijk gebracht?

‘Ik ben altijd benieuwd naar wat scans brengen. Ik kende Insights Discovery en MBTI al, welke gebaseerd zijn op het gedachtengoed van Jung. Toen zich de mogelijkheid binnen Fontys voordeed om met de Me.-scan te werken en de Me.-master 1, Me.-master 2 en We.-master te volgen, heb ik geen moment hoeven te twijfelen om dit te doen. Ik ben altijd benieuwd hoe je snel tot de kern kunt komen van waar mensen nu blij van worden. Ik kon door de Me.-scan aansluiting vinden bij mijn passie ‘het beste uit mensen en samenwerkingen halen’. 

Daarnaast liet de scan mij zelf zien dat ik behoorlijk in evenwicht ben. Ik kreeg inzicht in welke competenties ik eigenlijk ontwikkeld heb door invloed van mijn omgeving. Dat was even wennen. Ik kon ook achteraf duiden waarom deze competenties eigenlijk niet bij mij passen en andere competenties wel.  Het idee wat ik hierbij kreeg was ‘je kunt veel met de Me.-scan’. Dit idee is versterkt door nu ook de studenten mee te nemen in hun ‘eigen Me.-scan.  We implementeren de Me.-scan bij Fontys ACI Communicatie IEMES nu in jaar 2 en ik ben er zelfs voor om de scan ook al in jaar 1 in te zetten’. 

Wat heeft het gebruik van de Me.-scan de studenten (en Fontys) gebracht volgens jou?

‘De reacties die ik van studenten krijg zijn: ‘hoe kan dat nou’, ‘spot-on’ en ‘confronterend’. De reacties verschillen van angstig, erg benieuwd en geïnteresseerd of tot een enkeling die heel afwerend is en de uitslag verwerpt. Ook komen er regelmatig emoties naar boven, zeker wanneer het zó spot-on is en gevoelige items bloot legt.  

De Me.-scan is ook een vast onderdeel geworden van Challenged Based Learning. De studenten die hier aan deelnemen, zeggen eigenlijk bijna unaniem “jeetje, dat deze plaatjes en tien te kiezen competenties zoveel kunnen zeggen over mij”. 

Het inzicht in de Me.-scan van de studenten kan hun richting geven om in de toekomst beter in hun vel te zitten, echt kwaliteiten uit zichzelf te halen of juist dingen los te leren laten die niet bij hen passen. Ze bloeien helemaal op. Hoe mooi is het om mensen tegen te komen van 20-25 jaar oud die al weten waar hun talenten liggen en hier ook op kunnen aanhaken.

Wat het Fontys als instituut brengt, is dat mijn collega’s en studenten de inzichten die zij in zichzelf hebben gekregen, gebruiken zoals bijvoorbeeld in hun portfolio bij het aantonen van hun learnings. De vier of vijf collega’s waarbij ik hun Me.-scan nader geduid heb, was spot-on. Deze collega’s delen soms ook hun eigen scan in hun company om aan de studenten te laten zien dat er niks vreemds aan is. Ik zeg gerust ‘ik ben hier niet zo goed in alleen mijn collega wel’. Zo kan de Me.-scan een team versterken en de verhoudingen binnen een team zichtbaar maken. Je kunt elkaars pijnpunten benoemen en je eigen pijnpunten een plaats geven’. 

Nemen de studenten daadwerkelijk stappen na het inzicht in hun talenten?

‘Wat ik in mijn eigen companies zie, is dat studenten schriftelijk ook laten zien dat ze gegroeid zijn. Minstens een vijfde van mijn studenten neemt hun scan in hun portfolio op en benoemen ook concrete stappen waarmee ze aan de slag zijn gegaan om kwaliteiten in zichzelf te ontdekken. Dit geeft voor mij al genoeg duiding dat ze inzicht in hun talenten belangrijk genoeg vinden en dit inzicht hen mogelijkheden/handvaten geeft om er ook wat mee te doen’.

Ik kan me voorstellen dat er docenten zijn die aangeven prima zonder de Me.-scan en met de eigen kennis studenten te kunnen begeleiden. Wat is volgens jou het wezenlijke verschil wat de Me.-scan hierin kan maken?

‘Ik heb zo een duiding nooit gehad alleen je moet erin houden wat je zelf al kan. Het zou alleen mooi zijn als je door de Me.-scan juist dingen ziet die je niet herkent maar wel uit de scan komen, hierdoor bewijst de scan meteen zijn toegevoegde waarde. Het is altijd de moeite waard om het wel te proberen. Ze krijgen een ‘ontwikkel-spiegel’ voorgehouden maar dan nu een keer niet vanuit ‘ik vind dit’ maar juist vanuit een zelf ingevulde talentscan’.

Denk jij dat de inzet van onder andere de Me.-scan kan bijdragen aan het verlagen van studie-uitval en het aantal langstudeerders?

‘Ja en ja. We stellen zo studenten verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling, hun eigen geluk. Door de manier van lesgeven waarin de Me.-scan past, kunnen studenten het niet meer uitstellen om niet na te denken over waar ze goed in zijn en wat ze willen. Ze moeten de confrontatie aangaan en ze worden uitgedaagd ook aan hun pijnpunten en disbalans te werken. Deze heb je immers in kaart gebracht. Je brengt dit type onderwijsstudenten dichter bij henzelf, met alle voor- en nadelen van dien. Je tackelt hierdoor mogelijk vroeger persoonlijke problemen en blokkades om goed te presteren. Het kan daardoor zwaarder voor de student worden. Alleen liever nu het iets zwaarder hebben op je 20ste dan op je 60ste spijt krijgen en terugkijken op een ‘gemiste afslag’. Het brengt je uiteindelijk verder. Als coaches is het goed mensen verder te brengen en flexibel naar hun toekomst en zichzelf te kijken. Wij weten ook niet hoe er over 20 jaar de communicatie uitziet. Leer mensen daardoor flexibel, lenig te denken en adaptief te worden en weten wat zij kunnen (ontwikkelen). Hierin kan de Me.-scan zeker een belangrijke rol spelen’.

Nieuwsgierig geworden?

De Me.-scan is breed inzetbaar voor teams binnen de onderwijssector én daarbuiten. Wil jij weten hoe de Me.-scan jouw (student)team kan versterken of benieuwd binnen welke branches wij actief zijn? Bericht ons via office@thetruetalentteam.nl of bel naar 085 047 0378. 

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.